CZCIONKA:
KONTRAST:

Dlaczego warto brać udział w olimpiadach językowych?

16.05.2024 roku odbył się w Centrum Językowym I Etap XIX Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Niemieckiego dla Studentów Wyższych Uczelni Technicznych. Organizatorem wydarzenia jest Sekcja Języka Niemieckiego Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Konkurs przebiega dwuetapowo: eliminacje ogólnopolskie w formie sprawdzianu pisemnego oraz część finałowa, która składa się z testu i prezentacji.

Uczestnikami mogą być wyłącznie studenci kierunków technicznych studiów pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia uzyskujący tytuł inżyniera. Celem Olimpiady jest sprawdzenie znajomości języka niemieckiego ogólnego na poziomie B1+ według Europejskiego Opisu Biegłości Językowej zalecanego przez Radę Europy, słownictwa technicznego oraz wiedzy z zakresu kultury oraz zwyczajów krajów niemieckojęzycznych. 90-minutowy test eliminacyjny w I etapie składa się z siedmiu zadań obejmujących między innymi rozumienie tekstu pisanego, zagadnienia gramatyczno-leksykalne w kontekście technicznym oraz realioznawstwo niemieckie. W tym roku przystąpiło do niego dziewięcioro studentów naszej Uczelni.

niem 1

Nad regulaminowym przebiegiem tego etapu Olimpiady czuwali jej koordynatorzy na PO: mgr Edyta Bogacka, kierownik Zespołu Języka Niemieckiego CJ PO, mgr Jadwiga Berka oraz dr Bogusław Kubiak. Komitet Główny Olimpiady udostępni 30.06.2024 listę 25 osób, które zakwalifikowano do II etapu zaplanowanego pod koniec października 2024 roku. Liczymy, że tradycyjnie już znajdą się w nim nasi studenci, którzy często zdobywali też laury zwycięzców.

A dlaczego właściwie warto brać udział w olimpiadach językowych? Na pewno przynosi nam to szereg wymiernych, a często niedostrzeganych i niedocenianych korzyści. Przede wszystkim mamy niepowtarzalną szansę rozwijania naszych umiejętności oraz sprawdzenia ich w zupełnie nowym kontekście. Możemy porównać naszą wiedzę z reprezentantami innych ośrodków i często z prawdziwą dumą pomyśleć o własnej Alma Mater. Przygotowania do olimpiady to oprócz nauki indywidualnej także konsultacje i dodatkowe spotkania z lektorem, a dzięki temu zyskujemy wyjątkową okazję doskonalenia naszych kompetencji, które potem przydadzą się nam w całkowicie innych okolicznościach – na studiach, w pracy czy w życiu prywatnym.

niem 2

Olimpiady często łączą młodych ludzi o podobnych zainteresowaniach i aspiracjach, co prowadzi do nawiązywania wartościowych kontaktów, a nawet długotrwałych przyjaźni i sieci współpracy. Stają się platformą wymiany doświadczeń, cennych wskazówek i uwag. Ich uczestnicy mają zapewnione wsparcie nie tylko w postaci pomocy nauczycieli i dodatkowych materiałów edukacyjnych, ale także w sprawach finansowych, gdyż wydziały uczelni mogą pokryć koszty udziału finalistów w ostatnim etapie, który wiąże się z wyjazdem do innego miasta. Olimpiady i konkursy językowe w odróżnieniu od różnorodnych, czasami naprawdę bardzo kosztownych, egzaminów i certyfikatów potwierdzających biegłość językową są oczywiście całkowicie bezpłatne, a dyplom ich laureata czy finalisty na pewno nie tylko zwróci uwagę naszego potencjalnego pracodawcy, ale także dostarczy mu konkretnych informacji o nas.

Każda forma rywalizacji wiąże się zawsze z wymaganiami, które należy spełnić, oraz z regulaminem, którego należy przestrzegać. Nie inaczej jest w tym przypadku, ale i tutaj występują wyraźne elementy ludyczne, czyli takie które mają charakter zabawy i rozrywki. Atmosfera zależy w dużej mierze też od organizatorów. Lektorzy języków obcych i same zajęcia prowadzone w naszym Centrum Językowym od lat zyskują bardzo wysokie oceny w przeprowadzanych co semestr ankietach studenckich. Olimpiady i konkursy na stałe wpisały się już do kalendarza wydarzeń, w których nasi studenci uczestniczą.

To już ćwierć wieku olimpiad językowych na uczelniach technicznych! Nasi studenci, zachęcani przez swoich wykładowców, niezmiennie brali udział we wszystkich dotychczasowych olimpiadach języka angielskiego (25 edycji) oraz języka niemieckiego (19 edycji), często zostając finalistami i laureatami. Bardzo ważnym ich doświadczeniem jest rozwój tzw. soft skills, czyli umiejętności miękkich. To przede wszystkim kompetencje społeczne koncentrujące się na zachowaniu człowieka i jego relacjach interpersonalnych. Podczas przygotowań i w czasie samych zmagań olimpijskich uczymy się: zarządzania czasem, systematyczności, organizacji pracy, planowania, radzenia sobie ze stresem, innowacyjności, kreatywności, otwartości na zmiany, komunikatywności, przyjmowania krytyki, samodzielności, odpowiedzialności, pewności siebie …. i wielu innych. Te umiejętności to pochodna naszego charakteru i czasem bardzo ciężko jest je zmienić, a tutaj mamy doskonałą szansę, aby nad tym także popracować.

niem 3

Nie zapominajmy też o przywilejach, jakie wiążą się z udziałem w olimpiadach językowych. Dla laureatów są one oczywiste – nagrody rzeczowe, dyplomy, podwyższenie oceny z lektoratu, możliwość wpisu osiągnięcia do suplementu dyplomu ukończenia studiów itp. Każdy uczestnik olimpiady tworzy też swoje własne portfolio edukacyjne, udział w konkursach jest istotnym elementem w różnorodnych aplikacjach o staż, pracę czy stypendium. Studenci, którzy nie zajmują wysoko punktowanych miejsc, na pewno również zostaną zauważeni i docenieni przez swoich lektorów za zaangażowanie w takie wydarzenia. Czas poświęcony na olimpiadę nigdy nie jest czasem straconym. Nigdy nie ma przegranych, gdyż wiedza i umiejętności zdobyte w procesie przygotowań i pracy na rzecz konkursu, to często dużo większy i trwalszy zysk niż nagrody rzeczowe. Zgodnie z powiedzeniem Petroniusza: Quidquid discis, tibi discis.

I jeszcze jeden równie ważny aspekt wskazywany przez uczestników olimpiad językowych. Jeżeli zaczynamy szczegółowo interesować się jakimś obszarem wiedzy, staje się on nam coraz bliższy i pojawia się ciekawość, co dalej. Sięgamy po nowe źródła informacji, oglądamy filmy, czytamy książki itp. W ten sposób dowiadujemy się coraz więcej także o sobie samym, o swoich zainteresowaniach, planach i wyborach życiowych. Olimpijskie follow-up – pewnego rodzaju kontynuacja, nawiązanie do czegoś, rozwijanie wątku – będzie nam na pewno długo jeszcze towarzyszyć.

Najlepiej przekonać się o tym wszystkim samemu i pomyśleć już teraz o udziale w olimpiadach i konkursach, jakie organizowane są w naszym Centrum Językowym. Bardzo serdecznie zapraszamy!

Toi, toi, toi to nie tylko nazwa przenośnych toalet, ale także życzenia powodzenia w języku niemieckim. Co łączy te dwie rzeczy, można było dowiedzieć się w jednym z naszych konkursów. Bardziej dociekliwi mogą sprawdzić to sami.

Autor: dr Bogusław Kubiak

Media społecznościowe Centrum Językowego Politechniki Opolskiej